Giunchi Elisa

elisa_giunchi.jpg

Prof. Giunchi holds an M.Phil. in Islamic Studies and a PhD in History from the University of Cambridge (England). After working for the United Nations in Jordan and for some Italian NGOs she has been teaching History and Institutions of Islamic Countries at the University of Milan; she has also taught at Università degli Studi di Milano-Bicocca, Scuola Superiore Sant’Anna (Pisa), and other Italian universities.

She is associate senior research fellow at the Italian Institute for International Political Studies (ISPI), where she coordinates the programme on South Asia, and is part of the editorial staff of the academic journals Quaderni Asiatici and Afriche e orienti.  She is the author of several essays and books, mostly on Pakistan and Afghanistan.

Recent Publications

- La competizione indo-pakistana in Afghanistan, IndiaIndie, n. 4, 2014.
- Ethnic strife and democratization in Pakistan: some observations on concepts, measurements and the importance of history, Quaderni Asiatici, XXXI, n. 106, giugno 2014: 21-56.
- Islamization and judicial activism in Pakistan: what šarīʻah?, Oriente Moderno, 93, n. 1, 2013: 188-204.
- The Durand Line: an historical perspective, Internationales Asienform, vol. 44, n. 1-2, 2013: 25-46.
- Democratic transition and social spending: the case of Pakistan in the 1990s, Democratization, forthcoming.
- The reinvention of the sharī‘a under the British Raj: In search for authenticity and certainty, Journal of Asian Studies, vol. 68, n. 4, 2010.
- What is missing in Obama’s strategy towards AfPak,  International Spectator, June 2010.
Afghanistan e Pakistan: alla ricerca di una nuova strategia, in G. Bonvicini e A. Colombo, eds., L’Italia e la politica internazionale. Edizione 2009, il Mulino, 2009.
- Pakistan: islam, potere e democratizzazione, Carocci, 2009.
- Il contenzioso sulla Durand Line, in C. Fiamingo e E. Giunchi , eds., Muri, Confini, Passaggi: studi storico-politici e prospettive giuridiche, Giuffrè, 2009.
- Pakistan: un paese sempre più instabile, in A. Colombo e N. Ronzitti, eds., L’Italia e la politica internazionale, il Mulino, 2008.
- Transizione politica, legittimità dello Stato e tutela dei diritti: Iraq e Afghanistan a confronto, in Giampaolo Calchi Novati,  ed., Rosso Baghdad, Il Ponte, vol. LXIII, n. 11, 2007.
- Rewriting the past: political imperatives and curricular reform in Pakistan, Textbooks Controversies in India and Pakistan / Schulbuchkontroversen in Indien und Pakistan (Internationale Schulbuchforschung / International Textbook Research), vol. 29, n. 4, 2007.
- Afghanistan: Storia e società nel cuore dell’Asia, Carocci, 2007.
- Retorica democratica e manipolazione politica. Il Pakistan di Pervaiz Musharraf, in O. Cappelli, G. Gervasio, A. Teti, eds., Oltre la democrazia: elezioni, politica e potere nel Grande Medio Oriente, Edizioni Scientifiche, 2007.
- Lo stato islamico in Pakistan tra realtà e finzione, in F. Montessoro, ed., Lo stato islamico: teoria e prassi nel mondo contemporaneo, Guerini, 2005.
- Ritorno alla shari’a e prassi sociale: i reati sessuali in Pakistan, Sociologia del Diritto, n. 1, 2005.
- L’Islam in Asia oltre i confini del mondo arabo, ObarraO, Milano, 2005, pp. 49-66.
- L’Islam in Bagladesh: rigorismo e instabilità, in P. Affatato e E. Giordana, a cura di, A oriente del profeta. L’Islam in Asia oltre i confini del mondo arabo, ObarraO, Milano, 2005, pp. 67-76.
- Il giudice pakistano tra shari’a e Common Law, in Mario G. Losano, ed., Un giudice e due leggi, Giuffrè, Milano, 2004, pp. 229-263.
- Afghanistan: il collasso di un paese, in G. Borsa, C. Molteni, e F. Montessoro, eds., Trasformazioni politico-istituzionali dell’Asia nell’era di Bush, Asia Major 2001, Il Mulino, Bologna, 2001, pp. 43-60.

e-mail: elisa.giunchi@unimi.it
personal page: http://www.facoltaspes.unimi.it/Facolta/Personale/DocentiRicercatori/GIUNCHI-ELISAADA-19B_ITA_HTML.html