Master in Middle Eastern Studies - MIMES

Application deadline: 30th October 2018

Overview

NEWS

Call for 6 INPS scholarships covering the tuition fees of the Master. Click here.

"The Master in Middle Eastern Studies - MIMES is tailored for graduates of various disciplines and backgrounds, who are interested in obtaining a better knowledge of the Middle East region, taking into account its social-historical complexity and cultural plurality. The program aims to offer solid historical, political and institutional perspectives of the current domestic, regional and international dynamics affecting the stability of the region, as well as a critical outlook on current debates over the Middle East. Its distinguished international Faculty is composed by renowned professors from the Middle East, Europe and the U.S., who have generally a long experience as field-researchers or in situ professionals."

xxxx

english

researcher, analyst, program manager, fund raising, middle east, journalist

The Diploma

1st level Specializing Master's Degree by the Università Cattolica del Sacro Cuore (Italian Law D.M. 509/99) will be granted at the end of the Master's course upon achievement of 60 CFU, gained through the attendance to all the Master activities and the positive results in the examinations taken.

Il Master in Middle Eastern Studies (MIMES) promosso dall'Alta Scuola di Economia e Relazioni Internazionali (ASERI) dell'Università Cattolica del S. Cuore di Milano propone un'offerta formativa volta a delineare la complessità della regione mediorientale e il suo eccezionale peso specifico nello scacchiere internazionale. Questo Master di primo livello è rivolto a laureati di diverse discipline che vogliano approfondire la conoscenza dell'area, tanto dal punto di vista storico-politico quanto da quello economico e socio-culturale. Il tutto in un ambiente internazionale, in lingua inglese e con docenti provenienti da atenei e centri di ricerca attivi su scala globale.

Il percorso di formazione del MIMES pone particolare attenzione agli aspetti storico-istituzionali, sociali, politici e giuridico-religiosi della regione e prevede una serie di approfondimenti dedicati ad alcuni dei temi che più hanno segnato il Medio Oriente e il Mediterraneo allargato negli ultimi anni. Moduli e corsi specifici saranno quindi dedicati alle molteplici eredità delle Primavere Arabe, così come alle origini e all'evoluzione del cosiddetto Islam politico, alla geopolitica delle risorse, oltre che alle questioni di sicurezza, ai problemi connessi alla radicalizzazione della frattura tra comunità sunnita e sciita e alle minacce legate all'affermazione del jihadismo armato globale.

Follow us on